Overal waar geleefd wordt, bestaat het risico dat u last of hinder ervaart. Dat is natuurlijk vervelend. Er is wel een verschil tussen last en overlast. Last en hinder zijn hetzelfde; overlast is zwaarder. Op deze pagina leest u wat het verschil is. Ook ontdekt u wat u zelf kunt doen en wanneer u ons of een andere organisatie inschakelt.
Last? Praat met uw buren
Bij last heeft u bijvoorbeeld te maken met:
- klussers
- hangjongeren
- traplopende buren
- rondslingerend vuil
- ongemak van bomen of tuinen
Ook geluiden van anderen ervaart u misschien als last: van muziek en luide stemmen tot herrie van kinderen en honden.
Veel mensen hebben niet in de gaten dat ze last geven. Een goed gesprek helpt dan mogelijk veel ergernis op te lossen. Praat daarom altijd eerst zelf met uw buren; spaar daarbij uw ergernis niet op en wacht hier dus niet te lang mee.
Tips voor een gesprek met uw buren
- Maak een afspraak en neem de tijd.
- Vraag uw buren of zij wel eens last van ú hebben. Zij voelen zich hierdoor meestal minder snel aangevallen.
- Kom met duidelijke voorbeelden van de overlast die u ervaart.
- Praat alleen over wat u merkt en wat het met u doet; voorkom dat u uw buren beschuldigt of bij wijze van spreken met uw vingertje wijst naar een dader. Probeer ook begrip op te brengen voor de situatie van uw buren.
- Denk zelf alvast na over een oplossing en bespreek deze.
- Blijf rustig en maak duidelijke afspraken met elkaar.
- Krijgt u ruzie? Stop het gesprek dan, want ruzie lost niets op. Probeer er dan later nog eens over te praten.
Overlast doorgeven - zo doet u dat
Soms is de situatie heftiger. De overlast blijft dan doorgaan of is heel zwaar. Hielp samen oplossen met Buurtbemiddeling ook niet? Vraag dan Pré Wonen om hulp. Geef alstublieft in alle gevallen zo veel mogelijk informatie over het soort problemen en de tijden van de overlast.
TIP: houd een dagboek bij van de overlast.
Schrijf datum, tijdstip, plaats en een korte beschrijving van de overlast op. Stuur dit mee als u de overlast aan ons doorgeeft. Goed om te weten: alleen als u hiervoor akkoord geeft, gebruiken wij uw naam, als dat nodig is.
Let op: u kunt alleen een melding bij ons doen als u zelf contact heeft gehad met de overlastgever(s).
Heeft u dit nog niet gedaan? Probeer dan eerst een gesprek aan te gaan. Een goed gesprek kan veel ergernissen oplossen. Bekijk de tips hierboven.
Wat is woonfraude?
Woonfraude is als iemand een woning van ons huurt en gebruikt op een manier waarvoor die niet bedoeld is; welke manier dat ook is.
Het is woonfraude, als:
-
de huurder de woning verhuurt aan iemand anders, zonder dat wij daar akkoord voor gaven.
-
de woning lange tijd leeg is of er niet in wordt gewoond, bijvoorbeeld omdat de huurder lange tijd in het buitenland zit of samenwoont op een ander adres.
-
de woning wordt gebruikt voor verboden activiteiten, zoals hennep kweken, drugs verkopen of prostitutie.
-
de woning alleen een postadres is of de huurder die gebruikt als opslag.
Uw vragen...en antwoorden
Wat te doen bij overlast van algemeen vuil, openbaar groen of parkeren?
Speelt bij u een van deze situaties?
- Rondslingerend vuil buiten uw trappenhuis of in de tuin van uw buren.
- Slecht onderhouden perkjes, grasveldjes en ander groen van de gemeente.
- Parkeeroverlast langs de weg.
Geef het door aan uw gemeente:
Gemeente Haarlem Gemeente Heemstede Gemeente Bloemendaal Gemeente Heemskerk Gemeente Beverwijk Gemeente Zandvoort
Soms is de gemeente al bezig het probleem aan te pakken vóór u het doorgeeft. Check dit via de landelijke gemeente-apps:
Buiten Beter app Verbeter de buurt app
Hier geeft u naar wens uw overlast ook zelf door, in plaats van rechtstreeks bij uw gemeente.
Wat te doen bij geweld, criminaliteit en drugsoverlast?
Heeft u overlast door bijvoorbeeld criminaliteit, agressie of drugshandel?
Bel bij spoed 112. Als het geen spoed is, belt u de politie via 0900 8844.
Of meld het anoniem bij Meld Misdaad Anoniem via 0800 7000 of
Als u de politie belt, geef dit dan ook aan ons door. Dit voorkomt misverstanden. Alleen samen met u en de politie kunnen we eventuele vervolgstappen nemen.
Wat kan Pré Wonen nog doen als iemand geen hulp accepteert en overlast doorgaat?
Volgens de wet kunnen we dan eventueel alleen nog naar de rechter. Doel? Vragen om het huurcontract te stoppen. Hiervoor hebben we veel bewijs nodig, waarbij u en andere buurtbewoners lange tijd op papier bij ons en de politie overlast doorgaven.
Wat te doen bij verward gedrag?
Bij verward gedrag gaat het vaak om kwetsbare mensen waar u zich misschien zorgen om maakt. Deze mensen geven soms overlast op straten, pleinen, in parken of bij ingangen van flats.
Ziet u iemand met verward gedrag? Geef dit dan voor uw gemeente door aan:
Bloemendaal/Bennebroek :Meldpunt Zorg en Overlast Haarlem Heemstede
Doorgeven als iemand onze woning gebruikt voor foute dingen (woonfraude)
Denkt u dat iemand iets doet wat niet mag met een woning van ons? Geef dat dan aan ons door. Dit kan via:
- het formulier
Overlast melden in Mijn Pré Wonen - het
contactformulier - of bel ons anoniem via 088 770 0000
BuitenBeter App: maak snel en makkelijk een melding bij uw gemeente
Met de BuitenBeter app meldt u een probleem snel en makkelijk bij de gemeente. Ziet u iets wat niet klopt? Zoals schade, zwerfafval of een omgevallen boom? Maak dan een melding in de BuitenBeter app.
In een paar simpele stappen geeft u direct alle benodigde informatie over de melding door aan de gemeente.
Uw melding komt direct binnen bij de gemeente en zij kunnen aan de slag. In de app volgt u de status van uw melding op de voet.
Meer informatie op:
Download de app in de App Store of Google Play Store.