Per 1 juli vindt de jaarlijkse huurverhoging plaats. Dit is nodig om bestaande woningen duurzamer te maken en nieuwe woningen te bouwen voor de grote groep woningzoekenden.
Het bedrag of percentage waarmee de huur wijzigt is niet voor iedereen gelijk. Dit is onder andere afhankelijk van uw woonsituatie, inkomen en de hoogte van uw huurprijs. Deze webpagina geeft u uitleg over de verschillende situaties.
Heeft u een woning met energielabel E, F of G? Dan voeren wij geen huurverhoging door. Voor u geldt een huurbevriezing. Hiermee komen wij huishoudens met hoge energielasten tegemoet. Check het energielabel van uw woning op energielabel.nl.
Is uw kale huurprijs lager dan €300? Dan wordt uw huurprijs met maximaal €25 verhoogd.
Is uw kale huurprijs hoger dan €300 en heeft u een eenpersoonshuishouden? Dan geldt voor u de basis huurverhoging of de inkomensafhankelijke huurverhoging.
Met inkomensafhankelijke huurverhoging mag de huur voor huurders met een hoger inkomen meer stijgen dan voor huurders die minder verdienen. Hiermee zorgen we dat iedereen een eerlijke huurprijs betaalt.
Is uw kale huurprijs hoger dan €300 en heeft u een meerpersoonshuishouden? Dan geldt voor u de basis huurverhoging of de inkomensafhankelijke huurverhoging.
Met inkomensafhankelijke huurverhoging mag de huur voor huurders met een hoger inkomen meer stijgen dan voor huurders die minder verdienen. Hiermee zorgen we dat iedereen een eerlijke huurprijs betaalt.
Huurt u een vrije sector woning? Dan stijgt uw huurprijs met maximaal 3,3%.
In sommige gevallen kunt u bezwaar maken. Uw bezwaar moet voor 1 juli 2022 schriftelijk bij Pré Wonen binnen zijn.
Gebruik de schriftelijke bezwaarprocedure alleen als u het niet eens bent met de huurverhoging. Heeft u een klacht over uw woning of ervaart u ongemak in uw woonplezier? Geef dit dan aan ons door via ons klantportaal. Daar kunt u een reparatie verzoek doen, overlast melden of een klacht indienen. U kunt ons ook altijd bellen of mailen.
Uw huur stijgt met meer procenten dan het wettelijk toegestane percentage.
Het huurvoorstel is minder dan 2 maanden vóór de ingangsdatum van de huurverhoging verstuurd.
Het huurvoorstel is verkeerd aangekondigd of bevat fouten, zoals onjuiste ingangsdatum of huurprijs.
Iemand in uw huishouden is chronisch ziek of heeft een handicap.
Uw kale huurprijs komt door de huurverhoging boven de maximale huurprijs volgens het puntensysteem te liggen.
De Huurcommissie heeft vóór het huurverhogingsvoorstel uw huur tijdelijk verlaagd omdat uw woning onderhoudsgebreken had, of er loopt hiervoor een procedure.
Uw huishoudinkomen was in 2020 of 2021 lager dan de inkomensgrens uit het huurverhogingsvoorstel.
Pré Wonen is het EENS met uw bezwaar
U krijgt geen of een lagere huurverhoging
Als u een vrije sector woning huurt, maakt u bezwaar via de rechter in plaats van bij de Huurcommissie.
Pré Wonen is het ONEENS met uw bezwaar
Zaak wordt voorgelegd aan de Huurcommissie
De Huurcommissie bekijkt de zaak en doet een uitspraak over de redelijkheid van de huurverhoging.
Deze procedure kost €25. U hoeft dit bedrag alléén te betalen als uw bezwaar wordt afgewezen. Stelt de Huurcommissie u in het gelijk? Dan hoeft u de kosten niet te betalen.
Heeft u nog vragen over uw huurverhoging?
Kijk dan op onze website bij Veelgestelde vragen.
Staat uw vraag er niet tussen of mocht u onverhoopt betalingsproblemen hebben vanwege de huurverhoging? Neem dan contact met ons op. Via de mail: mail@prewonen.nl. Of per telefoon via 088 – 77 00 000. Samen zoeken we naar een oplossing.